5 Tips voor het verbeteren van SEO voor webshops

SEO bestaat uit drie onderdelen namelijk: content, techniek en autoriteit. Deze drie facetten van de website moeten in orde zijn om optimaal te presteren in de zoekresultaten. In deze blog leg ik je uit hoe jij jouw webshop kan verbeteren voor de zoekmachine. Hierbij geven wij je 5 tips wat jij kan verbeteren

Wat is SEO voor webshops en hoe doe ik het juist?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Dit houdt in dat je je webshop optimaliseert voor de zoekmachine. Dit om ervoor te zorgen dat je meer organische bezoekers op je webshop krijgt. Als je in Google op zoek gaat naar een product dan zie je als eerste de Ads. Onder de betaalde advertentie staan de organische resultaten. Voor de advertenties betaal je geld en voor de organische resultaten niet. De SERP (search engine results page) ziet er als volgt uit:

Tip 1: Categoriepagina’s verbeteren

Meta titles en descriptions is het eerste wat mensen zien in de zoekresultaten. Als hier geen relevante informatie in staat, dan zal de gebruiker hier minder snel op klikken. Je kan het zien als een advertentie zonder passende titel of beschrijving. Zal jij er dan op klikken of kies je toch de volgende? Natuurlijk ga je dan voor de volgende. Dit kan je uiteindelijk je omzet kosten.

Hoe kan je dit oplossen?

Begin met het schrijven van waardevolle content voor de categoriepagina’s. Wat voor producten staan erin? Wat lossen deze producten op? Waar zijn ze van gemaakt? Dit soort vragen kun je verwerken in de teksten van de pagina’s. Weet je niet hoe je moet beginnen kijk dan naar Answer the Public. Hierin staan relevante vragen die mensen hebben over het product/categorie. Daarnaast is het goed om een keyword analyse te maken. Dit om nieuwe inzichten te creëren die je anders niet wist. Met een keyword analyse kom je er achter hoe mensen zoeken.

Tip 2: Verbeter de meta titles en descriptions

Meta titles en descriptions is het eerste wat mensen zien in de zoekresultaten. Als hier geen relevante informatie in staat, dan zal de gebruiker hier minder snel op klikken. Je kan het zien als een advertentie zonder passende titel of beschrijving. Zal jij er dan op klikken of kies je toch de volgende? Natuurlijk ga je dan voor de volgende. Dit kan je uiteindelijk je omzet kosten.

Hoe los je dit op?

Schrijf converterende titels en omschrijvingen. Sluit bijvoorbeeld af met een cliffhanger. Hierdoor zullen mensen op het resultaat klikken om erachter te komen wat dat dan precies is. Je kan dit bijvoorbeeld goed gebruiken bij nieuwsartikelen (blogs).

Tip 3: Blog beginnen

Het is verstandig om naast je webshop een blog te gaan starten. Hierin kan je gerelateerde content plaatsen. Hierdoor creëer je een goede ingang voor mensen die nog laag of al wat verder in de funnel zitten. Naast dat je een ingang creëert zorgt het ook voor meer autoriteit binnen je markt. Veel mensen denken dan zij weten er alles van dus moet ik maar voor hun producten kiezen.

Hoe start je een blog

Je start een blog eerst met het doen van een onderzoek. Wat is er al bekend over het onderwerp en wat wil de doelgroep graag lezen? Je kan dit doen aan de hand van een keyword analyse. Hierbij breng je in kaart wat de doelgroep belangrijk vindt. Na het maken van een keyword analyse kan je beginnen met het schrijven van content. Gebruik daarbij de tool: Answer the public. Dit om relevante vragen te gebruiken.

Bij het schrijven moet je een vaste structuur aanhouden. De juiste structuur ziet er als volgt uit:

  • Titel (H1 titel)
  • Introductie
  • Subtitel (H2 titel)
  • Meer uitleg over het onderwerp
  • Subtitel (H2 titel)
  • Uitleg over dit onderwerp
  • Enzovoort

Na het schrijven van het artikel is het verstandig om door middel van interne links de producten, categorieën, pagina’s en blogs aan elkaar te verbinden. Op deze wijze zal dit bijdragen aan een beter resultaat van alle pagina’s.

Als je alles klaar hebt is het verstandig de blogs te laten indexeren door Google. Door dit te doen zal je uiteindelijk zien dat Google deze opneemt in de zoekresultaten. Het kan even een tijdje duren voordat er verkeer op de blog komt. Optimaliseer daarom de blogs af en toe om zo alles up-to-date te houden.

Tip 4: Snelheid verbeteren van de webshop

Heb je een langzame webshop? Zonde want dit kan je omzet kosten. Wist je dat ruim 40% na 3 seconden al afhaakt. Zonde vinden wij. Zorg daarom voor een goede, snelle website. Test je website snelheid, voordat je begint met het optimaliseren van de snelheid.

Wij hebben onze website snelheid enorm verbeterd. Wij zijn gestart met een laadtijd op mobiel van 3,4 seconden naar 1,2 seconden en op desktop van 1,2 seconden naar 0,4 seconden. Wil je weten hoe jij je website snelheid kan aanpakken neem dan even contact met ons op.

Tip 5: Out of stock producten

Het kan een keer voorkomen, je hebt een product niet meer op voorraad. Maar hoe beperk je de schade voor SEO?

Is iets tijdelijk niet beschikbaar, dan kun je ervoor kiezen om de pagina gewoon online te houden. Het risico hiervan is dat je soms klanten moet teleurstellen.

Is een product langer niet leverbaar? Dan kan het verstandig zijn om een 302/307 redirect naar een relevant product te maken. Het voordeel van een 302/307 redirect is dat de positie in Google blijft staan, wat dus ontzettend handig is tot je het product weer op voorraad hebt.

Gaat een product uit het assortiment of is deze permanent uitverkocht, en ben je niet meer van plan dit product in de toekomst aan te vullen? Dan kun je een 301 redirect maken naar een vervangend vergelijkbaar product of een 410 redirect instellen, zodat het product erg snel uit Google verdwijnt.

Neem direct contact op
Voor de mogelijkheden

Download gratis GA4 whitepaper

In deze whitepaper zullen we je stapsgewijs uitleggen hoe je GA4 kunt instellen, gebruiken en analyseren.

Je download is geslaagd. Check je mail voor de whitepaper.