Om jouw website goed vindbaar te maken, krijg je regelmatig te maken met indexeren. We leggen je daarom uit wat indexeren is, hoe je jouw website laat indexeren en hoe je problemen op kunt lossen om goede SEO resultaten te behalen.

Wat is indexeren?

Indexeren is een proces waarbij het organiseren en opslaan van informatie centraal staat. Dit om snel en efficiënt toegang te kunnen hebben (en bieden) tot specifieke gegevens binnen een dataset. Indexeren wordt vaak toegepast in databases en zoekmachines, waarbij indexen worden gebruikt om zoekopdrachten te versnellen door gegevens eerst te sorteren en structureren. Google indexeert bijvoorbeeld regelmatig alle websites, om te kunnen beoordelen welke website interessant is voor een specifieke bezoeker.

Hoe website laten indexeren?

Zoekmachines als Google indexeren jouw website automatisch. Dit gebeurt echter niet dagelijks. Wel kun je er zelf voor zorgen dat jouw website sneller geïndexeerd wordt. Dit is aan te raden als je een volledige nieuwe website lanceert, nieuwe of bewerkte pagina’s hebt geplaatst of als de webpagina’s niet snel genoeg worden geïndexeerd. Een aantal tips om jouw website sneller door Google op te laten pikken zijn:

  1. Zorg voor een goede Linkbuilding. Dit kan via externe links vanaf social media of middels links die via andere sites naar jouw webpagina leiden. Google zal jouw pagina dan sneller interessant vinden.
  2. Meld je aan in Google Search Console. Hier kun je meerdere URL’s aanmelden en onderliggende pagina’s laten indexeren.
  3. Installeer Google Analytics. Vanuit dit account kun je webtracking codes implementeren.
  4. Zet sociale media in. Ook links op platformen als LinkedIn, Pinterest en Facebook worden gezien en gevolgd door Google. Door via deze platformen te linken naar de website, kun je het laten indexeren door Google dus eenvoudig versnellen.
  5. Maak een XML-sitemap aan. Deze sitemap maakt een overzicht van alle pagina’s op de website, waardoor er een Google-vriendelijke versie van de site ontstaat.

Wat te doen bij indexeringsproblemen?

Indexeringsproblemen zullen jouw SEO resultaten in de weg zitten. En dat wil je natuurlijk voorkomen! Om te controleren of er problemen zijn, voer je een controle uit via domain.com om te achterhalen welke pagina’s daadwerkelijk geïndexeerd worden. Daarnaast kun je met behulp van Google Search Console eventuele crawproblemen van de pagina’s ontdekken.

Impact op SEO

Pagina’s die niet zijn geïndexeerd, zullen door Google ook niet worden getoond. Hierdoor kunnen mensen die wel op zoek zijn naar jouw producten of diensten, jouw website niet vinden. Als jouw website niet in de zoekresultaten wordt weergegeven, zullen er geen kliks ontstaan en zal de website dus niet op een organische manier omzet krijgen. Indexeren heeft dus een enorme impact op de SEO resultaten.

Ons advies

Kijk nog even goed naar je eigen website! Voorkom duplicate content, onderling concurrerende pagina’s en foutieve links. Heb je een startende website? Ga dan eerst handmatig een indexering aanvragen, zodat je het proces van indexeren kunt versnellen en dus eerder gevonden wordt in zoekmachines.

Inhoudsopgave

Download gratis GA4 whitepaper

In deze whitepaper zullen we je stapsgewijs uitleggen hoe je GA4 kunt instellen, gebruiken en analyseren.

Je download is geslaagd. Check je mail voor de whitepaper.