Technische SEO checklist voor jouw website

Vindbaar zijn voor je doelgroep is nu belangrijker dan ooit. Maar op welke technische aspecten moet je letten? Naast techniek is content en autoriteit heel belangrijk om online vindbaar te worden. In deze blog laten we je zien waar jij op kunt letten als het gaat om technische SEO.

1. Page speed optimaliseren

De snelheid van je website is ontzettend belangrijk. Er zijn twee belangrijke redenen waarom dit van belang is:

  1. Het beïnvloedt de conversies van je website.
  2. Het is één van de belangrijkste ranking factoren van Google.

Google voert jaarlijks veel updates uit. Deze updates beïnvloeden de rankings van je website. De volgende factoren worden ook meegenomen:

  • Mobiel vriendelijkheid. Dit kan je testen door de mobiel vriendelijkheid test.
  • SSL certificaat. Dit zorgt ervoor dat je website veilig is voor de gebruiker.
  • Juistheid van de content op de website.
  • Geen irritante advertenties. Bijvoorbeeld een pop-up die een advertentie toont.

De Core Web Vitals zijn de volgende;

  1. Largest Contentful Paint (LCP): LCP meet de laadprestaties van je website. Voor een goede gebruikerservaring is het belangrijk dat deze plaatsvinden binnen 2,5 seconden nadat de pagina voor het eerst wordt geladen. De meting geeft weer hoe snel de pagina is gedownload en klaar is voor interactie.
  2. First Input Delay (FID): FID meet de tijd vanaf het moment dat een gebruiker voor het eerst interactie heeft met de website. Interactie kan bijvoorbeeld met een link of een knop zijn. De FID moet lager zijn dan 100 milliseconden voor een goede gebruikerservaring. Dit betekent dat een link of knop binnen 100 milliseconden moet reageren.
  3. Cumulative Layout Shift (CLS): CLS is er om visuele stabiliteit te meten. Voor een goede gebruikservaring moeten pagina’s een CLS van minder dan 0,1 hebben. Dit betekent dat de nieuwe statistiek in feite hetzelfde blijft wanneer deze wordt ingeladen.

Zorg dus dat je website zo goed mogelijk scoort op bovenstaande onderdelen. Dit kan je checken door middel van de Google Pagespeed Tool. Het is dus van belang dat de gebruikerservaring goed is.

2. Crawl problemen oplossen

Wat is crawlen? Crawlen is het doorzoeken van een webpagina door middel van “bots”. Deze bots verkennen de webpagina om de inhoud hiervan te kunnen indexeren. Hierin kunnen problemen ontstaan, zoals bijvoorbeeld pagina’s die niet gecrawld worden of die wel gecrawld maar niet geïndexeerd worden. Dit kan ervoor zorgen dat je niet zult voorkomen in de zoekresultaten van Google. Je kan je website bijvoorbeeld op noindex hebben staan of het robot txt bestand verkeerd hebben staan. Door dit te verbeteren zul je beter geïndexeerd worden en in de zoekresultaten komen te staan. Je kan deze informatie zien in Search console onder indexeren en dan pagina’s.

Gecrawld – momenteel niet geïndexeerd

Word je wel gecrawld maar niet geïndexeerd? Dan vindt Google dat deze pagina niet veel waarde biedt voor de gebruiker. Je kan het volgende doen om dit te voorkomen voor de belangrijke pagina’s.

  1. Goede content is van belang voor de zoekmachine om te worden getoond in de zoekresultaten. Gebruik je AI content, kijk dan goed naar de content en pas dit aan waar nodig.
  2. Meer content op de pagina plaatsen zodat dit waarde biedt voor zowel de gebruiker als de zoekmachine. Wil je weten of dit bij jouw website het geval is? Ga dan naar Screaming Frog en kijk dan onder low content pages. Maak voor deze pagina’s meer passende content en laat deze opnieuw crawlen door Google.
  3. Canonical tag gebruiken voor de belangrijkste pagina. Je kan deze koppelen aan dezelfde pagina zodat google deze zien als de belangrijkste pagina voor de content.
  4. Interne links naar de pagina’s die niet geïndexeerd zijn. Op deze manier kan Google makkelijk door de website heen komen. En zullen de pagina’s die nog niet geïndexeerd zijn nu wel geïndexeerd worden.
  5. Externe links naar de pagina’s leiden, die nog niet geïndexeerd zijn. Dit heet ook wel Linkbuilden. Door dit te doen ziet Google dat meer mensen over de pagina praten en het dus wel belangrijk moet zijn.
  6. Social links gebruiken. Je kan bijvoorbeeld een post doen op twitter naar de desbetreffende pagina die nog niet geïndexeerd is. Op deze wijze zal de pagina op een gegeven moment gecrawld en hierna geïndexeerd worden.

Het kan altijd voorkomen dat je na deze stappen nog steeds niet geïndexeerd wordt door Google. Het kan dan een kwestie van tijd zijn.

Gevonden – momenteel niet geïndexeerd

Dit houdt in dat de zoekmachine je pagina wel heeft gevonden, maar nog niet de tijd heeft gehad om deze te crawlen en vervolgens te indexeren. Geef de zoekmachine hierin de tijd om dit te doen.

Niet gevonden 404

Dit betekent dat de pagina op je website niet meer aanwezig is op je website. Je kan dan het beste deze pagina’s omleiden met een 301 redirect. Hiermee voorkom je dat gebruikers op zo’n pagina komen.

3. Toegankelijkheid van devices

Het is belangrijk dat je website toegankelijk is voor elk device. Zorg er daarom voor dat je website daarop aanpast. Wil je weten of je website toegankelijk is voor zowel mobiel als desktop gebruik dan deze toegankelijkheid tool.

Toegankelijkheid wordt de komende tijd alleen maar belangrijker, omdat alles steeds meer via de telefoon gaat. Daarom volstaat een website die alleen toegankelijk is via de computer niet meer. Dit zal je rankings van je website dan ook flink beïnvloeden.

4. Passende URL structuur

Het is belangrijk dat je url structuur duidelijk is. Een url structuur kan er als volgt uit zien:

5. SSL certificaat

SSL staat voor Secure Sockets Layer. Dit houdt in dat er een beveiligde laag wordt geplaatst, hierdoor wordt het voor cyber criminelen moeilijker gemaakt om de gebruiker te achterhalen. Je kan dit zien door in de url te kijken naar het begin stuk. Begint deze met HTTP dan is er een SSL certificaat aanwezig. begint de url met HTTPS dan is deze wel aanwezig. Google vindt veiligheid van de gebruiker heel belangrijk. Hierdoor is het van belang dat dit certificaat aanwezig is op de website. Bij de meeste webhosting pakketten zijn deze inbegrepen.

6. Sitemap

Heb je een WordPress website? Installeer dan Yoast SEO om een Sitemap te genereren. Deze sitemap dien je vervolgens in bij Search Console. Je kan op de volgende wijze naar je sitemap namelijk: www.jouwdomein.nl/sitemap_index.xml.

Wat is een sitemap?

Een sitemap is een document waarin alle url’s van jouw website in staan. Dit kunnen bijvoorbeeld pagina’s, blogs, categoriepagina’s zijn. Het wordt hierdoor makkelijker voor de zoekmachine om door je website te crawlen.

7. Broken links verhelpen

Zorg ervoor dat je broken links op een pagina of blog verandert naar een juiste link. Een broken link is een link die naar een 404 pagina gaat. Je kan hiervoor verschillende tools voor gebruiken om te achterhalen of deze aanwezig zijn op je website. Een tool die je hiervoor kunt gebruiken is Siteliner.

8. Voorkom duplicate content

Heb je pagina’s die veel op elkaar lijken? Grote kans dat dit uiteindelijk zal leiden tot duplicated content. Zorg er daarom voor dat je content uniek is. Heb je lokale pagina’s pas deze dan een beetje aan waardoor het unieke content wordt. De gevolgen van duplicate content kan zijn dat je een penalty krijgt van Google. Hierdoor kan je bijvoorbeeld niet meer weergegeven worden in de zoekresultaten. Vaak zal dit niet gebeuren, maar het is zeker wel mogelijk. Gebruik Siteliner om te kijken of je content uniek is.

9. Voeg structured data toe

Met structured data geef je bij de zoekmachine aan waar het stukje tekst over gaat. De onderdelen die je dan vervolgens ziet in de zoekresultaten heten rich snippets. Je kan dit toepassen voor: recepten, FAQ’s, artikelen, lokale SEO, review, producten, vacatures (jobposting), evenementen, breadcrumbs, video’s en bedrijven. Je kan deze toevoegen door middel van codes op de websites of middels een plugin. Wil je weten of jij je structured data goed hebt staan op de website? Gebruik dan deze structured data tool

10. Robot.TXT bestand goed zetten

Met een robot.txt bestand geef je bij de zoekmachine aan welke pagina’s er wel en welke pagina’s er niet geïndexeerd moeten worden. Vaak staat dit bestand al goed. Het kan echter wel goed zijn je hier in te verdiepen hoe het eruit ziet en hoe je dit aanpast.

11. Één versie van je website indexeren

Het is van belang dat Google een versie van je website indexeert. Er zijn namelijk een aantal manieren hoe Google je website kan indexeren.

https://www.jouwdomein.nl
https://jouwdomein.nl
http://www.jouwdomein.nl
http://jouwdomein.nl

Het is van belang dat één van de bovenstaande versies wordt geïndexeerd. Je kan dit oplossen door een 301 redirect in te stellen van de niet juiste versie naar de juiste.

Neem direct contact op
Voor de mogelijkheden

Download gratis GA4 whitepaper

In deze whitepaper zullen we je stapsgewijs uitleggen hoe je GA4 kunt instellen, gebruiken en analyseren.

Je download is geslaagd. Check je mail voor de whitepaper.