Om beter te begrijpen wat een canonical is en doet, lichten we de definitie, de werking, de plaatsing en het doel van een canonical toe.

Wat is een canonical?

Een canonical is de voorkeurs-URL van een webpagina. Deze canonical URL wordt gebruikt voor SEO (zoekmachineoptimalisatie). 

Wanneer worden canonical tags gebruikt?

Een canonical tag wordt toegepast wanneer meerdere URL’s naar dezelfde inhoud leiden, om dubbele inhoud te voorkomen.

Waar worden de canonical tags geïmplementeerd?

De canonical tag wordt in de HTML-code toegevoegd, om aan te geven welke URL als de ‘echte’ moet worden beschouwd door de zoekmachine.

Voorbeeld van canonical tag implementatie

Een voorbeeld van een canonical tag implementatie zou zijn: 

<link rel=”canonical”href=”https://www.example.com/pagina” />, waarbij de URL ‘https://www.example.com/pagina’ de voorkeurs- of canonical URL is voor de betreffende pagina.

De impact van een canonical op de SEO

Zoekmachines zullen de canonical URL gaan herkennen en alle varianten ervan samenbrengen, waardoor de SEO-prestaties van de pagina worden verbeterd.

Ons advies

Zorg ervoor dat je altijd canonical tags invoert als er meerdere URL’s naar dezelfde inhoud leiden, zodat jouw zoekmachineresultaten worden verbeterd. Laat dit doen door een specialist als je er zelf geen ervaring mee hebt.

Inhoudsopgave

Download gratis GA4 whitepaper

In deze whitepaper zullen we je stapsgewijs uitleggen hoe je GA4 kunt instellen, gebruiken en analyseren.

Je download is geslaagd. Check je mail voor de whitepaper.