Hieronder leg ik je uit wat Google Search Console is, hoe het werkt, waar je het voor gebruikt en hoe je het instelt. Wil je zelf aan de slag met Google Search Console en SEO, vraag dan onze SEO cursus aan.

Wat is Google Search Console?

Google Search Console is net als Google Analytics en Google Tagmanager gratis. Het is een super handige tool voor SEO-specialisten, omdat je data krijgt over je website met betrekking tot de vindbaarheid van je website. Door je aan te melden, krijg je toegang tot nuttige inzichten over hoe Google jouw site ziet en dit kan je helpen om de prestaties van je website te verbeteren.

De mogelijkheden die Google Search Console biedt:

  • Verifiëren of Google je site kan vinden en indexeren.
  • Problemen oplossen met betrekking tot AMP, mobiele gebruiksvriendelijkheid en andere zoekfeatures.
  • Assistentie bij het oplossen van indexatieproblemen en het aanvragen van herindexering voor bijgewerkte of nieuwe content.
  • Inzage in verkeersgegevens van Google Zoeken voor je website, zoals vertoningen van je site in zoekopdrachten, de gebruikte zoektermen, en het aantal kliks op deze zoekopdrachten.
  • Meldingen ontvangen over problemen die Google op je site vindt, zoals indexatieproblemen of spam.
  • Zien welke andere websites naar jouw site linken.

Hoe werkt Google Search Console

Hieronder leg ik je uit hoe je het Search Console installeerd en hoe je het vervolgens gebruikt.

Installeren:

  1. Account aanmaken en site toevoegen:
  • Maak een account aan bij Google Search Console.
  • Voeg je website toe door de URL in te voeren.
  1. Verificatie van eigendom:
  • Bewijs dat je de eigenaar bent van de website.
  • Dit kan door een HTML-bestand naar je server te uploaden, een HTML-tag aan je homepage toe te voegen, je Google Analytics-account te gebruiken, of via je domeinnaamprovider.
  1. Sitemap indienen:
  • Dien een sitemap in voor een beter begrip en efficiëntere indexatie van je site door Google.
  • Vooral nuttig voor grote websites of sites met veel content.

Hoe werkt het

  1. Gegevens verzamelen:
  • Na verificatie begint Google Search Console met het verzamelen van gegevens over je site.
  • Dit omvat informatie over zoekverkeer, indexatiestatus, mobiele bruikbaarheid, en meer.
  1. Rapporten en tools Bekijken:
  • Prestatierapport: Toont de frequentie van je site in zoekresultaten, gebruikte zoekopdrachten, doorklikratio, en gemiddelde positie.
  • Indexeringsstatus: Informatie over geïndexeerde pagina’s en eventuele problemen met indexeren.
  • Mobiele Bruikbaarheid: Problemen met betrekking tot mobielvriendelijkheid van je site.
  • Links: Overzicht van externe sites die naar jouw site linken.
  1. Problemen oplossen:
  • Ontvang meldingen over problemen zoals crawl-fouten of beveiligingsissues.
  • Neem actie om deze problemen op te lossen.

Waar gebruik je Google Search Console voor?

Ik gebruik Google Search Console dagelijks om de resultaten van onze klanten en eigen projecten te monitoren. Deze tool is cruciaal om te zien hoe de aanpassingen die wij aan websites maken, de vindbaarheid beïnvloeden. Het biedt waardevolle inzichten, zoals hoe vaak de website getoond wordt in zoekresultaten, op welke zoektermen, het aantal kliks naar de website, de indexatiestatus, eventuele problemen, en de posities van zoekwoorden. Dit alles en meer maakt Google Search Console onmisbaar in ons werk. Nog niet bekend met Search Console? Ik leg je graag uit hoe je het kunt gebruiken in onze SEO cursus.

Inhoudsopgave

Download gratis GA4 whitepaper

In deze whitepaper zullen we je stapsgewijs uitleggen hoe je GA4 kunt instellen, gebruiken en analyseren.

Je download is geslaagd. Check je mail voor de whitepaper.