Linkbuilden is het verkrijgen van links van derde websites naar jouw eigen website. Hoe relevanter de website (plaatsing waar de link op komt) hoe meer waarde deze aan jouw website biedt. Hierdoor zal jouw eigen autoriteit vergroot worden en zal je website het beter doen in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. Linkbuilden is één van de belangrijkste taken van SEO.
Het is belangrijk dat de links kwalitatief sterk zijn. Hierdoor zal Google je gaan waarderen. Linkbuilden zou je kunnen zien als verkiezingen hoe meer mensen op een partij stemmen (externe link plaatsingen) hoe meer rechten deze partij krijgt (autoriteit).
Word je nu nog niet goed gevonden door je doelgroep? Dan bestaat er een kans dat je website onvoldoende autoriteit heeft binnen je werkgebied. Wil je hier achter komen? laat dan even een gratis autoriteitsscan doen.
Waarom is linkbuilding zo belangrijk?
Er zijn veel rankings factoren om te bepalen op welke positie jouw website geplaatst zal worden. Één van de belangrijkste factoren is linkbuilding. Het is daarom verstandig dat je een goede strategie bedenkt, waardoor je met je website beter zal scoren in de zoekresultaten.
Wat is een goede backlink?
Een backlink is een link vanaf een andere website naar jouw website. Deze links zijn belangrijk omdat ze de autoriteit en relevantie van jouw website verhogen in de ogen van zoekmachines zoals Google. Een goede backlink is dus een link vanaf een hoogwaardige en relevante website, die ook een goede reputatie heeft bij zoekmachines. Deze links kunnen jouw website helpen om hoger te ranken in de zoekresultaten, wat kan leiden tot meer verkeer en bezoekers. Het is daarom belangrijk om backlinks te verzamelen van goede, relevante websites om jouw website te versterken en zichtbaarder te maken.
Linkbuilding hoe doe je dat?
Vroeger was de hoeveelheid de belangrijkste factor van linkbuilding. Op dit moment is het de waarde van de link. Hiermee bedoel ik te zeggen wat voor website is het? Nieuwswebsites hebben een grotere waarde dan een startpagina link. Dit omdat het moeilijker is om een nieuws website link te verkrijgen. Het is daarom verstandig dat je website waarde biedt aan de externe plaatsing website. Op deze wijze zullen mensen vanzelf over je gaan praten en zal dit je helpen bij je linkbuilding strategie. De waarde van de link staat verbonden aan de moeilijkheidsgraad. In de piramide hieronder staat dit weergegeven.
Hoe werkt linkbuilding?
De werking van linkbuilding is heel simpel. Hoe meer mensen positief spreken over je website hoe beter Google jouw website zal plaatsen in de zoekresultaten. Dit doet Google omdat zij het belangrijk vinden dat de lezer de juiste informatie te zien krijgt. Naast linkbuilden is het belangrijk dat de content op de website aansluit bij de wensen van je doelgroep.
Hoeveel backlinks heeft mijn website?
Om het aantal backlinks te bepalen voor jouw website, kun je gebruikmaken van verschillende tools, zoals Google Search Console of Ahrefs. Deze tools bieden verschillende mogelijkheden om het aantal backlinks te bepalen en te analyseren, zodat je inzicht krijgt in de kwaliteit en relevantie van de links naar jouw website. Daarnaast kun je ook handmatig controleren door te zoeken naar jouw website op verschillende zoekmachines en te kijken naar de links die naar jouw website verwijzen.
Betekenis van Linkbuilding?
Voordat ik vertel wat linkbuilding betekent, is het goed om te weten dat er ook andere onderdelen belangrijk zijn voor het bepalen van je rankings. Een ander belangrijk onderdeel is content. Zonder content op de website wordt het lastig om in de zoekresultaten te worden getoond. Daarom is een goede on-page SEO strategie van belang.
De letterlijke vertaling van het woord is: Het opbouwen van kwalitatief goede backlinks naar je eigen website.
Stappenplan om je autoriteit te vergroten
Hieronder laat ik je in een aantal simpele stappen zien hoe jij je autoriteit van je website kan vergroten. Hierdoor zullen je zoekwoorden beter ranken, waardoor je uiteindelijk meer verkeer naar je website zal krijgen.
1. Bepaal je focus
Het is belangrijk dat je focus krijgt. Dit om ervoor te zorgen dat je uiteindelijk beter gevonden wordt op de juiste onderdelen. In het geval van onze dienstverlening zal dit bijvoorbeeld zijn: online marketing, interim management en bedrijfsidentiteit.
2. Concurrentie
Nu je je focus hebt bepaald is het goed om te kijken naar de concurrentie van de bepaalde zoekwoorden. In ons geval is het lastig om goed te ranken op alleen het zoekwoord online marketing. Het is niet geheel onmogelijk, maar zal veel tijd en geld kosten. Het kan in zo’n geval handiger zijn om een longtail zoekwoord te gebruiken. Het is dus goed om te kijken hoe je toch beter vindbaar kan worden en je hiermee de concurrentie kan ontwijken. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld: SERanking, Semrush, Ahrefs of andere SEO tools.
3. Plaatsing adressen
Je hebt nu je focus bepaald en weet wat je concurrenten doen nu is het van belang om plaatsingen te vinden. Vaak wordt er gevraagd om een vergoeding voor een plaatsing. Hoe meer waarde de link heeft, hoe duurder deze is. Hieronder zie je een piramide hoe je in elke situatie te werk kan gaan.
4. Monitoring van de posities
Nu je de eerste plaatsingen hebt gedaan is het afwachten tot deze waarde wordt overgebracht naar jouw website. Dit zal geleidelijk aan gebeuren. Monitor daarom maandelijks de posities van je zoekwoorden. Door dit te doen zal je uiteindelijk zien dat je posities omhoog zal gaan. Plaats maandelijks nieuwe links als dat mogelijk is, dit zal ervoor zorgen dat je je concurrent bij blijft of juist voor bent.