Het zoekvolume is het aantal keren dat een specifieke zoekterm wordt ingevoerd in zoekmachines, binnen een bepaalde periode. Het zoekvolume dat gekoppeld is aan een zoekterm, laat op die manier zien welke zoekwoorden het meeste verkeer genereren. Met deze informatie kun je de digitale marketingstrategie optimaliseren, omdat je de content kunt richten op de zoekopdrachten die populair zijn. Dit zal leiden tot meer zichtbaarheid en meer potentiële klanten.

Wat is zoekvolume?

Zoekvolume kan dus worden omschreven als het aantal keren dat een zoekterm in zoekmachines, waaronder Google, wordt ingevoerd. Het zoekvolume wordt gemeten door het analyseren van zoekgegevens over een bepaalde periode. Tools als Google Keyword Planner, SEMrush en Ahrefs bepalen het zoekvolume en helpen marketeers bij het kiezen van de beste zoekwoorden voor hun SEO strategieën. 

Belang van zoekvolume in SEO

Door zoekvolumes te achterhalen, kunnen de populairste zoekwoorden worden achterhaald. Hierdoor heeft het zoekvolume een enorme invloed op de keyword selectie. Daarnaast helpt het zoekvolume om inzicht te krijgen in de relatie met zoekintentie en keyword moeilijkheid, zodat je effectief kunt ‘targetten’. Bedrijven gebruiken zoekvolumes daarom om content- en advertentiestrategieën te optimaliseren, zodat ze beter kunnen inspelen op de interesses vanuit de doelgroep. 

Meten van zoekvolume

Belangrijke methoden en tools voor het schatten van zoekvolume zijn Google Keyword Planner, SEMrush, KWFinder en Ahrefs. Houd er wel rekening mee, dat het zoekvolume varieert door seizoenen en locaties, wat dan weer invloed heeft op de effectiviteit van SEO strategieën. Historische zoekvolumedata vormt de noodzakelijke basis van de trendanalyse, omdat het inzicht geeft in patronen en toekomstige marketingbeslissingen ondersteunt.

Gebruik van zoekvolume in marketing

Zoekvolume wordt in de marketingwereld gebruikt om hoge volume keywords voor SEO optimalisatie te identificeren, waarmee de zichtbaarheid kan worden vergroot. In betaalde zoekadvertenties (PPC) helpt het zoekvolume tevens bij het kiezen van kosteneffectieve zoekwoorden. Daarnaast is het balanceren van zoekvolume met factoren als conversieratio en concurrentie een absolute must, voor een effectieve en winstgevende marketingstrategie.

Uitdagingen bij het werken met zoekvolume

Het werken met zoekvolumes kan ook verschillende uitdagingen met zich meebrengen, denk aan instabiele schattingen en beperkingen die kunnen ontstaan binnen het gebruik van een SEO tool, bijvoorbeeld als verschillende tools uiteenlopende resultaten weergeven. Maar ook misinterpretaties van zoekvolume data, zoals het overschatten van verkeerpotentieel, kunnen voorkomen. Dit kan worden vermeden door meerdere bronnen te raadplegen en factoren als de zoekintentie en de seizoensgebondenheid van een zoekterm in gedachten te houden. Ga ook niet blind staren op zoekvolumes, gebruik het om kansen te identificeren maar ga niet alleen voor de hoge zoekvolumes. Het is belangrijk dat je kijkt naar het laag hangend fruit.

Casestudies en praktische voorbeelden

Veel grote bedrijven hebben al voordeel ondervonden dankzij het correct analyseren van zoekvolumes. Zo gebruikte Hubspot zoekvolume data om content te maken die het organisch verkeer enorm liet stijgen en ontdekte Backlinko hoe zoektermen met een hoog volume, maar een lage concurrentie, blogs konden laten groeien tot onverwachte grootte. 

Ook zelf hebben we al eens een casus mee mogen maken, waarbij het correct inzetten van zoekwoorden en het goed kijken naar moeilijkheidsgraad en volume, tot een stijging van 0 naar 30.000 bezoekers leidde in slechts 9 maanden tijd. Het is dus echt mogelijk! Zelf aan de slag gaan met zoekvolumes? Zorg er dan voor dat je content creëert die nauw aansluit bij populaire zoekopdrachten, maar ook bij jouw doelgroep. Controleer de zoekvolumes regelmatig en pas de content aan waar nodig.

Inhoudsopgave

Download gratis GA4 whitepaper

In deze whitepaper zullen we je stapsgewijs uitleggen hoe je GA4 kunt instellen, gebruiken en analyseren.

Je download is geslaagd. Check je mail voor de whitepaper.