We zullen op deze pagina meer uitleggen over ‘orphan page’. We gaan uitleggen wat het is, hoe ze ontstaan, hoe je ze kunt vinden en natuurlijk ook hoe je dit probleem oplost. Je kunt de informatie van deze pagina gebruiken om te kijken of het van toepassing is op jouw website, zodat jij de vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van je website kan vergroten.

Wat is een Orphan Page?

Een orphan page is een webpagina ‘binnen’ een site die niet bereikbaar is via interne links. Dit betekent dat bezoekers en zoekmachines normaal gesproken door de site te navigeren naar deze pagina’s kunnen komen. Het kan alleen worden bezocht als men de directe URL ervan kent. Dit kan slecht zijn voor de gebruikerservaring evenals voor de SEO van jouw website.

Hoe ontstaan Orphan Pages?

Er zijn verschillende manieren waarop orphan pages kunnen ontstaan. Vaak blijven oude inhoud restanten onopgemerkt tijdens het updaten van sites; soms worden pagina’s bewust niet verbonden met andere delen van een site, zoals bij tijdelijke campagnepagina’s; maar meestal komt dit door slordigheid tijdens het beheren van websites als gevolg waarvan interne links niet worden bijgewerkt na herstructureringen ervan.

Identificatie van Orphan Pages

Tools en Technieken

Om orphan pages op te sporen, zijn er verschillende handige tools beschikbaar:

Screaming Frog SEO Spider

Dit is een SEO-tool die je website doorzoekt zoals een zoekmachine dat zou doen. Het verzamelt cruciale website-elementen en signaleert SEO-problemen, waaronder orphan pages. Door alle URL’s die het programma verzamelt te vergelijken met de URL’s in je sitemap, kun je snel ontdekken welke pagina’s geen interne links ontvangen.

Ahrefs

Ahrefs is breed inzetbaar en niet alleen krachtig voor het traceren van backlinks. Met de Site Audit-functie kun je je hele website scannen op problemen, zoals pagina’s zonder interne links. Deze tool kan ook je crawldata naast je sitemap en andere databronnen leggen, wat helpt bij het efficiënt opsporen van orphan pages.

Aanpak

Voor het effectief gebruiken van deze tools is enige technische kennis vereist. Een SEO-specialist moet begrijpen hoe websites en zoekmachines functioneren. Door je website regelmatig met deze tools te scannen, zorg je ervoor dat hij gezond blijft en goed presteert in zoekmachines, wat ook de gebruikerservaring ten goede komt.

Oplossen van Orphan Pages

Herstel van links en navigatiestructuur

  1. Integratie in de navigatiestructuur: Zorg ervoor dat orphan pages opgenomen worden in de hoofdnavigatie, zijbalken of voetnoten. Ook is het slim om deze pagina’s te linken vanaf relevante pagina’s zodat bezoekers en zoekmachines ze kunnen vinden.
  2. Implementatie van Breadcrumbs: Dit navigatiehulpmiddel is niet alleen goed voor SEO, het helpt gebruikers ook de structuur van je website beter te begrijpen.
  3. Controle op gebroken links: Zorg dat je regelmatig je website controleert op gebroken of verouderde links.
  4. Update je sitemaps: Vergeet niet om je sitemap up-to-date te houden, zodat ook nieuwe of voorheen orphaned pages worden meegenomen.
  5. Gebruik redirects: Als pagina’s verouderd of irrelevant zijn geworden, kun je overwegen om redirects in te stellen naar relevantere of nieuwere content.

Strategisch website ontwerp

Om te voorkomen dat er in de toekomst orphan pages ontstaan, is het belangrijk om een heldere en logische structuur voor je website te ontwerpen. Voer regelmatig audits uit om je content en linkstructuur te beoordelen. Houdt daarnaast een nauwkeurig overzicht bij van alle pagina’s en hun navigatieroutes, vooral bij grotere of complexere websites. Een responsive webdesign zorgt er tenslotte voor dat je site op alle apparaten goed werkt, wat bijdraagt aan een sterke linkstructuur.

Met deze aanpak zorg je ervoor dat alle pagina’s van je website waardevol en bereikbaar zijn, wat leidt tot betere prestaties en een gezondere website.

Inhoudsopgave

Download gratis GA4 whitepaper

In deze whitepaper zullen we je stapsgewijs uitleggen hoe je GA4 kunt instellen, gebruiken en analyseren.

Je download is geslaagd. Check je mail voor de whitepaper.