Google Analytics is voor iedere website-eigenaar een ware uitkomst om meer inzichten te verkrijgen. Hoe dit werkt, waarom het zo belangrijk is voor jouw marketingstrategie en hoe je Google Analytics zelf in kunt stellen? We leggen het je allemaal uit!

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een webanalyseservice van Google, die website-eigenaren inzicht geeft in bezoekersgedrag en websiteprestaties. Je kunt met Google Analytics statistieken en analysetools inzetten om verkeersbronnen, gebruikersactiviteiten, conversies en andere belangrijke gegevens te monitoren en te analyseren. Dit helpt je bij het optimaliseren van de eigen marketingstrategie en bij het verbeteren van de gebruikerservaring.

Waarom Google Analytics zo belangrijk is voor de marketing

Wil je als bedrijf goede strategische beslissingen nemen, dan heb je gedetailleerde inzichten nodig in onder andere het bezoekersgedrag, de verkeersbronnen en de conversies. Google Analytics helpt de marketingkenners hierbij. Hierdoor kunnen bedrijven achterhalen waar ze wel op moeten focussen en waar juist niet op. Dit leidt tot effectievere marketingcampagnes.

Hoe stel je Google Analytics in?

Google Analytics instellen kun je eenvoudig zelf doen. Dit doe je door via Google Tag Manager de trackingscode te installeren. Vervolgens is het belangrijk dat je doelen instelt, zoals het aantal aankopen, ingevulde contactformulieren en andere belangrijke doelen. Je kunt hiervoor eventueel ook de gratis whitepaper downloaden. Met onderstaand stappenplan helpen we je op weg.

Stap 1: Maak een Google Analytics account aan. 

Stap 2: Maak een nieuwe property aan voor jouw website.

Stap 3: Voeg de website URL toe.

Stap 4: Kopieer de gegenereerde trackingcode.

Stap 5: Plak de trackingcode in Google Tag Manager – Google Tag.

Stap 6: Publiceer de wijzigingen.

Stap 7: Verifieer dat de tracking werkt, via het Real-time rapport in Google Analytics.

Impact op SEO

Dankzij de Google Analytics uitkomsten, kun je als bedrijf content optimaliseren, gebruikerservaringen verbeteren en succesvolle zoekwoorden achterhalen. Hierdoor zul je meer organisch verkeer werven én een hogere zoekmachine ranking behalen. Klanten komen dus niet alleen binnen dankzij de goede zoekwoorden, maar worden ook daadwerkelijk klant. Om zoekwoorden zichtbaar te krijgen in Google Analytics is het belangrijk om de koppeling te maken met Google Search Console. Dit doe je door op het wielletje te klikken, ga dan naar productkoppelingen en kies voor Search Console (volg vervolgens de stappen die Google Analytics aangeeft).

Impact op SEA

Met de inzichten die je verkrijgt vanuit Google Analytics kun je duidelijk maken welke Google Ads wel werken en welke minder succesvol zijn. Hierdoor ontstaat er een goed uitgangspunt, van waaruit je de beste beslissingen kunt nemen voor jouw Google Ads resultaten. 

Ons advies

Ben je niet goed bekend met Google Analytics, dan kan het verstandig zijn om dit marketingstukje uit te besteden. Hierdoor weet je zeker dat je alles uit je strategie haalt en krijg je alle inzichten die je wenst. Google Analytics ook uitbesteden aan experts? Neem dan contact met ons op.

Inhoudsopgave

Download gratis GA4 whitepaper

In deze whitepaper zullen we je stapsgewijs uitleggen hoe je GA4 kunt instellen, gebruiken en analyseren.

Je download is geslaagd. Check je mail voor de whitepaper.