Duplicate content betekent letterlijk dubbele content. Het houdt in dat twee pagina’s op het internet (bijna) identiek zijn aan elkaar. Dat is vervelend, omdat zoekmachines dan niet weten welke van de twee het beste is voor de gebruiker. Dit kan de vindbaarheid negatief beïnvloeden. 

Welke soorten duplicate content zijn er?

Er zijn twee soorten duplicate content, namelijk:

  • Intern: hierbij zijn twee pagina’s op één website (vrijwel) identiek aan elkaar. Het is eenvoudig op te lossen door de eigenaar. 
  • Extern: hierbij zijn twee pagina’s op verschillende websites (grotendeels) dubbel. Beide beheerders moeten meewerken om dit op te lossen. 

Waarom is duplicate content slecht voor SEO?

Duplicatie is om drie redenen slecht voor SEO, namelijk:

  • Verlies van posities: bij dubbele content moeten zoekmachines kiezen welke van de pagina’s ze weergeven. Hierdoor is er altijd een verliezende pagina.
  • Verspilling crawlbudget: interne duplicate content is een verspilling van het crawlbudget. Google indexeert twee pagina’s, terwijl er maar één wordt weergegeven.
  • Minder linkwaarde: een ander risico van duplicate content is dat de linkwaarde over beide pagina’s wordt verdeeld. Hierdoor is het moeilijker om topposities te bereiken. 

Wat zijn onjuiste beweringen over duplicate content?

In de wereld van SEO bestaan er enkele misverstanden over duplicate content. Ten eerste denken veel marketeers dat het tot een penalty van Google leidt. Zolang het kleinschalig is, gebeurt dat gelukkig niet. Een andere onjuiste bewering is dat elk stukje duplicate content een probleem is. Zolang de hoeveelheid beperkt is, is er niets aan de hand. Problemen ontstaan pas als een hele alinea of pagina dubbel is. Het derde misverstand is dat websites die je content kopiëren een risico vormen. Google is echter goed in staat om de originele auteur te herkennen. 

Hoe voorkom je duplicate content?

Ondanks dat duplicate content niet zo schadelijk is als veel marketeers zeggen, is het altijd beter om het te voorkomen. Dit zijn drie tips die je daarbij helpen:

  • Unieke content: dé manier om duplicate content te voorkomen, is unieke content maken. Schrijf originele teksten die nog niet op het internet staan.  
  • Verschillende pagina’s: zorg ervoor dat verschillende pagina’s niet te veel op elkaar lijken. Wij maken bijvoorbeeld geen aparte pagina’s voor “duplicate content” en “dubbele content”.
  • Canonical tags: maak gebruik van canonical tags. Hiermee laat je Google weten welke versie van een pagina moet worden geïndexeerd.
Inhoudsopgave

Download gratis GA4 whitepaper

In deze whitepaper zullen we je stapsgewijs uitleggen hoe je GA4 kunt instellen, gebruiken en analyseren.

Je download is geslaagd. Check je mail voor de whitepaper.