SEO – Search Engine Optimization – bestaat uit drie onderdelen: on-page, off-page en technisch. De domain rank (DR) is een belangrijk meeteenheid voor off-page SEO. Websites met een hoge domain rank hebben veel autoriteit.
Wat is domain rank?
De domain rank geeft aan hoe goed een website naar verwachting presteert in de zoekresultaten van Google. Het is een getal tussen 1 en 100. Hoe hoger dit getal, des te hoger de autoriteit van de website. Bekende websites zoals Facebook en YouTube hebben een zeer hoge domain rank.
Hoe wordt de domain rank bepaald?
De domain rank wordt bepaald op basis van drie factoren, namelijk:
- Aantal unieke backlinks: hoe meer websites naar een domein linken, des te hoger de domain rank in theorie is. Hierin speelt de kwaliteit ook een grote rol.
- Kwaliteit van de backlinks: backlinks van domeinen met een hoge autoriteit zijn waardevoller dan links van domeinen met een slecht linkprofiel. Relevantie is daarbij ook belangrijk.
- Logaritmische schaal: hoe hoger de domain rank, des te moeilijker het is om te groeien. Het is dus makkelijker om van 5 naar 10 te gaan dan van 45 naar 50.
Waarom is domain rank belangrijk?
De domain rank is belangrijk omdat het aangeeft hoeveel potentie een website heeft om hoog te scoren in Google. Hoewel sommige marketeers beweren dat de domain rank niet belangrijk is, bevestigen statistieken dat het wel degelijk de zoekresultaten beïnvloedt. Het is voor Google een signaal van betrouwbaarheid en waarde.
Hoe verbeter je de domain rank?
Dit zijn drie manieren om de domain rank te verbeteren:
- Backlinks verzamelen: verzamel backlinks door middel van samenwerkingen (linkbuilding). Benader bijvoorbeeld een relevante website binnen jouw branche en bied aan om een gastblog te schrijven.
- Waardevolle content: een natuurlijke manier om de domain rank te verbeteren, is het publiceren van waardevolle content. Andere websites zijn dan uit zichzelf geneigd om naar je domein te linken.
- Voorkom spam: verder is het belangrijk om een onnatuurlijk linkprofiel te voorkomen. Maak dus geen gebruik van linkfarms. Hoewel je hiermee veel backlinks verzamelt, heeft het op de lange termijn een negatieve impact op je SEO-prestaties.