First Contentful Paint (FCP) is een belangrijke maatstaf voor webprestaties, die aangeeft wanneer de eerste inhoud zichtbaar wordt voor gebruikers. FCP is ontzettend belangrijk voor de gebruikerservaring, omdat snelle zichtbaarheid van de inhoud zorgt voor een betere ervaring met de laadsnelheid van de inhoud. Bovendien beïnvloedt een goede FCP-score zoekmachineoptimalisatie (SEO). Zoekmachines als Google rangschikken snelle websites namelijk hoger, waardoor je beter zichtbaar wordt en meer verkeer krijgt.
Wat is First Contentful Paint (FCP)?
FCP staat voor First Contentful Paint. FCP meet het moment waarop de eerste inhoud zichtbaar wordt tijdens het laden van een webpagina. Dit kan een afbeelding, canvas of tekst zijn. Browsers bepalen FCP, door te registreren wanneer de eerste zichtbare content is geladen. Technisch gezien houdt de browser dus een tijdspad bij, vanaf het begin van het laden van de pagina (na het aanklikken van een link), totdat de eerste inhoud zichtbaar is. Er worden, naast FCP, meer prestatie-indicatoren gebruikt. Denk aan Time to First Byte (TTFB), die de tijd meet tot de eerste byte ontvangen wordt of aan Largest Contentful Paint (LCP), die de tijd meet tot het grootste zichtbare element volledig geladen is.
Belang van FCP voor websiteprestaties
Een snelle FCP komt natuurlijk goed over op de paginabezoekers. Als gebruikers snel content zien, heeft dit dan ook een positieve invloed op de gebruikerservaring. De eerste indruk van de laadsnelheid vormt immers een groot onderdeel van de totale eerste indruk van de website. Niet alleen de gebruikers, maar ook de zoekmachines waarderen een snelle FCP. Websites met een snellere FCP-score, zullen hoger worden gerankt door zoekmachines als Google, waardoor ook SEO en zoekmachine ranking met een goede FCP-score kunnen worden verbeterd. Alles bij elkaar zorgt ervoor dat jouw website met een snelle FCP-score als kwalitatief wordt gezien, wat de gebruikerstevredenheid en betrokkenheid verhoogt.
Het meten van FCP
Tools als Google PageSpeed Insights en Lighthouse evalueren FCP, door prestatiemetingen en aanbevelingen te bieden. Uit de metingen kunnen verschillende duurtijden voortkomen. Een goede FCP-score dient lager te liggen dan 1,8 seconden. Wordt er een FCP-score vastgesteld die tussen de 1,8 seconden en 3 seconden ligt? Dan wordt dit gezien als gemiddeld. Is de laadtijd langer dan 3 seconden, dan valt deze in de categorie ‘traag’. Om de FCP op de langere termijn te monitoren kun je een aantal dingen doen: regelmatig testen, gebruikmaken van real-user monitoring (RUM), optimaliseren van serverrespons en het verminderen van JavaScript en CSS.
Verbeteren van FCP
Er zijn een aantal factoren die FCP beïnvloeden. Onder meer de serverresponstijd, CSS en JavaScript en afbeeldingsformaten zijn goed om te optimaliseren, voor het bereiken van een optimale FCP. Een aantal strategieën die je hiervoor kunt hanteren, zijn:
- Optimalisatie van het kritieke weergavepad: Minimaliseer render-blocking resources.
- Asynchroon laden van CSS en JavaScript: Gebruik ‘async’ en ‘defer’ attributen.
- Gebruik van moderne afbeeldingsformaten en -compressie: Denk aan WebP en geoptimaliseerde JPEG.
Websiteaanpassingen die je eenvoudig zelf kunt doorvoeren om FCP te verbeteren, zijn onder andere het verkleinen van CSS- en JavaScript bestanden, het implementeren van lazy loading (voor afbeeldingen) en het gebruiken van Content Delivery Networks (CDN’s).
Invloed van FCP op SEO
Laadsnelheid is een vaak vergeten – maar hele belangrijke – SEO factor. Dit omdat snelle websites betere gebruikerservaringen bieden en lagere bouncepercentages hebben. Een betere FCP-score kan bijdragen aan hogere zoekmachine ranking, aangezien zoekmachines de laadsnelheid meewegen in de algoritmes. Technische SEO speelt hierin een grote rol, omdat FCP door verbeterde code en serverprestaties geoptimaliseerd kan worden. Om de SEO prestaties via een goede FCP te verbeteren, kun je de volgende strategieën handhaven.
- Minimaliseer render-blocking resources.
- Optimaliseer serverresponstijden.
- Gebruik asynchroon laden van scripts.
- Implementeer moderne afbeeldingsformaten en -compressie.
- Voer regelmatig prestatie-audits uit, met tools als Google PageSpeed Insights.