We willen allemaal wel inzicht krijgen in de ranking die jouw website zou behalen in zoekmachines. Je kunt hiervoor domein autoriteit score gebruiken. Wat dit precies is, hoe het werkt en hoe je deze kunt verhogen lees je hieronder.

Wat is domein autoriteit?

Met een domein autoriteit heb je een maatstaf achter de hand, die voorspelt hoe goed een website zal gaan ranken in zoekmachines. Hierbij wordt er gewerkt met een schaal van 1 tot 100, waarbij de hogere scores wijzen op een grotere kans om hoog te ranken en vice versa. 

Hoe werkt domein autoriteit?

Domein autoriteit (DA) wordt ingezet door verschillende factoren te analyseren, zoals het aantal inkomende links naar een website en de kwaliteit van deze links. Door deze factoren te combineren, ontstaat er een domein autoriteit score tussen 1 en 100. Zijn er veel websites met een hoge autoriteit die jouw website benoemen, dan is het voor de zoekmachines aannemelijk dat jij goede content biedt en zal de domein autoriteit score hoog uitvallen.

Hoe check ik mijn DA?

Je kunt de DA checken via platforms als SEMrush, SEranking, Ahrefs en Moz. Deze tools bieden een domein autoriteitanalyse, waarvoor je enkel de website URL in hoeft te voeren. Elk platform gebruikt eigen methoden om de DA te berekenen. Wel geven ze allemaal een indicatie van de autoriteit en het ranking potentieel van de website.

Wat kan ik doen om mijn domein autoriteit te verhogen?

Je kunt je domein autoriteit verhogen door te werken aan je linkprofiel. Door linkbuilden, oftewel het verkrijgen van kwalitatieve, relevante backlinks van andere websites, verbeter je dit profiel. Dit omvat gastbloggen, content delen en samenwerken met invloedrijke sites die in dezelfde niche actief zijn als jijzelf.

Impact op SEO

Domein autoriteit is een belangrijke graadmeter om te zien welke autoriteit jij toont in de zoekmachine. Een hoge domein autoriteit kan er, in combinatie met een goede website (zowel qua techniek als qua content), voor zorgen dat je hoog zal scoren op bepaalde zoekwoorden waarop jij graag gevonden wilt worden. Het is belangrijk dat je ‘natuurlijke’ links verkrijgt, wanneer je bezig gaat met linkbuilden. Het hebben van een slecht linkprofiel kan namelijk leiden tot penalty’s of dalende resultaten. Het liefst wil je van een hoge autoriteit website een verwijzing krijgen. Je kunt het daarom vergelijken met een imagoscore.

Ons advies

Vanwege het belang van een hoge domein autoriteit, worden uitslagen met regelmaat gemanipuleerd. Bijvoorbeeld door startpagina’s in te zetten. Toch raden we aan om een ‘natuurlijk’ profiel met externe links te creëren, die betrouwbaarheid en professionaliteit uitstraalt. Focus je tevens niet al teveel op de domein autoriteit. Het is natuurlijk een fijne indicatie, maar zegt niet altijd alles!

Inhoudsopgave

Download gratis GA4 whitepaper

In deze whitepaper zullen we je stapsgewijs uitleggen hoe je GA4 kunt instellen, gebruiken en analyseren.

Je download is geslaagd. Check je mail voor de whitepaper.