Google Discover is een persoonlijke nieuwsfeed op de mobiele versie van Google. De getoonde content wordt afgestemd op je zoekgedrag. Je hoeft dus geen zoekopdracht in te voeren. Als je veel op ‘vakantiebestemmingen Spanje’ zoekt, krijg je in Google Discover artikelen daarover te zien.

Waarom is Google Discover belangrijk voor websites?

Google Discover is belangrijk voor websites, omdat het bijdraagt aan de organische vindbaarheid. Er komen gebruikers naar je site die geen zoekopdracht hebben ingevoerd. Toch zijn deze bezoekers behoorlijk relevant, omdat ze op vergelijkbare onderwerpen hebben gezocht.

Hoe optimaliseer je je website voor Google Discover?

Je website optimaliseren voor Google Discover kan op verschillende manieren, waaronder:

  • Waardevolle content: goede, relevante content vormt de basis van on-page SEO. Ook voor Google Discover is dit een cruciale pijler.
  • E-E-A-T: Google toont alleen de beste content in Discover. Zorg er dus voor dat je website kenmerken van Experience, Expertise, Authority en Trust heeft.
  • Mobiele vriendelijkheid: optimaliseer je website voor mobiele apparaten, want Google Discover werkt alleen op mobiel.
  • Meta titels: gebruik aantrekkelijke meta titels om de CTR te verhogen. Werk niet met clickbait, want dat helpt je op de lange termijn niet verder.
  • Afbeeldingen: verrijk de content met unieke, relevante afbeeldingen. Hiermee vergroot je de kans op klikken. Discover gebruikt visuele elementen, dus zorg voor afbeeldingen van minimaal 1200 pixels breed.

Google Discover

Hoe kun je Google Discover resultaten zien

Om te zien of je website wordt weergegeven in Google Discover en om specifieke resultaten te bekijken, kun je gebruikmaken van Google Search Console. Hier zijn de stappen om je Google Discover-resultaten te bekijken:

1. Meld je aan bij Google Search Console

  • Ga naar Google Search Console en log in met je Google-account.
  • Zorg ervoor dat je de website hebt toegevoegd die je wilt monitoren (als dit nog niet is gedaan).

2. Ga naar het Discover-rapport

  • In het linker zijmenu, klik op “Prestaties”.
  • Onder “Prestaties” zou je een optie moeten zien voor “Discover” (mits je al verkeer hebt gegenereerd via Google Discover).
  • Klik op “Discover” om het Discover-prestatieoverzicht te bekijken.

3. Analyseer Discover-verkeer

  • In het Discover-rapport kun je informatie zien over het aantal vertoningen, klikken, en de gemiddelde klikfrequentie (CTR) van de artikelen die via Discover zijn weergegeven.
  • Je kunt de prestaties van je content over een bepaalde periode bekijken en analyseren welke pagina’s via Discover zijn weergegeven.

4. Gebruik filters

  • Je kunt de gegevens filteren op specifieke datums, pagina’s, en vertoningen.
  • Dit helpt je om inzicht te krijgen in welke content het goed doet in Discover en waarom.

5. Ontvang Discover-verkeer

  • Als je geen Discover-verkeer ziet in Search Console, is je content mogelijk nog niet in Google Discover opgenomen of heb je nog niet genoeg vertoningen gehad.
  • In dit geval kun je de bovengenoemde optimalisatiestappen volgen om je kansen te vergroten.

Belangrijk:

  • Het Discover-rapport verschijnt alleen als je daadwerkelijk verkeer van Google Discover hebt ontvangen. Het is dus mogelijk dat het rapport niet wordt weergegeven als je (nog) geen vertoningen hebt gegenereerd in Discover.
Inhoudsopgave

Download gratis GA4 whitepaper

In deze whitepaper zullen we je stapsgewijs uitleggen hoe je GA4 kunt instellen, gebruiken en analyseren.

Je download is geslaagd. Check je mail voor de whitepaper.