Met een concurrenten analyse leer je de markt kennen. Het geeft je een beeld van waar de uitdagingen en kansen liggen. Als je je concurrenten goed kent, weet je hoe je jezelf kunt onderscheiden.
Wat is een concurrenten analyse?
Een concurrenten analyse is een diepgaand onderzoek naar de sterke en zwakke punten van je concurrentie. Je onderzoekt hun aanbod, marketingstrategie en positie in de markt. Dit doe je om er slim op in te spelen.
Waarom een concurrenten analyse uitvoeren?
Dit zijn drie redenen om een concurrenten analyse uit te voeren:
- Markt kennen: een concurrenten analyse geeft je een duidelijk beeld van de situatie in je markt. Dit vormt de basis van een effectieve marketingstrategie.
- Kansen vinden: de zwakke plek van een concurrent is een directe kans voor jou.
- Strategie verbeteren: verbeter je huidige strategie door toe te voegen wat bij je concurrentie werkt. Dingen die het bij hen niet goed doen, werken bij jou waarschijnlijk ook niet.
Waaruit bestaat een concurrenten analyse?
Je kunt een concurrenten analyse zo uitgebreid maken als je zelf wenst. Ons advies is om in ieder geval vier onderdelen te onderzoeken: aanbod, strategie, doelgroep en aanwezigheid.
Aanbod
Analyseer de producten en/of diensten van je concurrenten. Leg dit vervolgens naast jouw aanbod. De kans is groot dat je verschillen in kwaliteit, prijs of bonussen ontdekt. Overweeg of je je eigen aanbod hierop moet aanpassen.
Strategie
Kijk ook naar de marketingstrategie van je concurrentie. Jullie hebben een vergelijkbare doelgroep, dus als Google Ads bij je concurrent goed werkt, is dat voor jou ook interessant.
Doelgroep
Doe ook onderzoek naar de doelgroep van je concurrentie. Verwerk specifieke kenmerken, verlangens en woorden ook in jouw uitingen.
Aanwezigheid
Analyseer de online aanwezigheid van je concurrentie. Hebben ze alleen een website? Of zijn ze ook actief op social media? Dit soort inzichten zijn voor jou ook interessant.
Hoe doe je een concurrenten analyse?
Een complete concurrenten analyse verloopt in vijf stappen.
1. Concurrentie identificeren
Breng eerst in kaart wie je directe concurrenten zijn. Beperk je analyse tot de bedrijven met een vergelijkbare doelgroep.
2. Gegevens verzamelen
Verzamel gegevens over het bedrijf en hun marketingstrategie. Maak gebruik van tools om de gegevensverzameling te versnellen.
3. Analyseren
Maak een uitgebreide analyse van de gegevens. Breng de sterke en zwakke punten in kaart.
4. Vergelijken
Vergelijk de kenmerken en prestaties van je concurrenten met die van jou. Op basis daarvan bepaal je wat de verbeterpunten zijn.
5. Verbeterpunten toepassen
Nu je de inzichten hebt, is het tijd om ze op je huidige strategieën toe te passen. Blijf je resultaten altijd meten en optimaliseren.
Hoe weet je wie je concurrenten zijn?
Je concurrenten zijn de bedrijven met dezelfde doelgroep als jij. Directe concurrenten hebben ook een vergelijkbaar aanbod. Je weet wie je concurrenten zijn door marktonderzoek te doen. Een tip is om te kijken naar welke bedrijven dezelfde zoekwoorden gebruiken.
Kun je een concurrenten analyse ook uitbesteden?
Het is zeker mogelijk om een concurrenten analyse uit te besteden aan een online marketingbureau. Ze weten precies waar een goede analyse aan voldoet en hoe je kansen vindt. Sommige bureaus maken hierbij gebruik van geavanceerde tools. Heb je hulp nodig met het in kaart brengen van jouw concurrenten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.