De betaalde zoekresultaten komen boven de organische zoekresultaten in Google. Hierdoor word je als bedrijf snel zichtbaar voor je doelgroep. Het is wel belangrijk om de juiste zoekwoorden te kiezen. Als marketingbureau heb je er bijvoorbeeld niets aan om hoog te scoren op het zoekwoord “kleding kopen”.
Wat zijn betaalde zoekresultaten?
Betaalde zoekresultaten zijn advertenties in zoekmachines zoals Google. Ze staan boven de organische resultaten. Dit vergroot de kans op bezoekers naar je website. Als bedrijf betaal je hiervoor wel een bedrag per klik. Ben je benieuwd of je zoekadvertenties winstgevend zijn? Vergelijk het bedrag per klik dan met je gemiddelde opbrengst per bezoeker.
Waarom betalen voor zoekresultaten?
Voor bedrijven is het om drie redenen interessant om te betalen voor zoekresultaten, namelijk:
- Aanbod testen: met betaalde zoekresultaten kun je snel testen of een nieuw aanbod werkt. Er komen gerichte bezoekers naar je website, dus je ontvangt direct feedback.
- Snelle groei: door middel van zoekadvertenties kun je snel groeien als bedrijf. Binnen een aantal uur ga je van niets naar tientallen gerichte bezoekers. Houd er rekening mee dat je hier wel voor betaalt.
- Zichtbaarheid vergroten: betalen voor zoekresultaten is ook een manier om de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten. In dat geval hoeven de zoekwoorden niet conversiegericht te zijn.
Hoe maak je gebruik van betaalde zoekresultaten?
Gebruikmaken van betaalde zoekresultaten doe je in vijf stappen via Google Ads.
1. Maak account aan
Zoekadvertenties lanceren begint met het maken van een Google Ads account. Vul hiervoor je persoonlijke gegevens in.
2. Biedstrategie bepalen
Ten tweede is het zaak om je biedstrategie te bepalen. Bereken welk bedrag je voor een klik wil betalen. Ons advies is om een maximaal budget per dag in te stellen. Zo voorkom je dat de kosten te hoog oplopen.
3. Zoekwoorden kiezen
Kies op welke zoekwoorden je gevonden wil worden. We adviseren om een gevarieerde selectie te maken. Op die manier test je welke zoekwoorden het meeste resultaat opleveren.
4. Advertenties maken
Daarna is het tijd om advertenties te maken. Bedenk geschikte titels en omschrijvingen. Het is ook mogelijk om verschillende varianten door Google te laten testen.
5. Lanceren
Lanceer je advertenties voor een bepaalde periode. De resultaten geven waardevolle feedback om toekomstige advertenties te optimaliseren.
Wil je Google Ads uitbesteden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.
Hoeveel kosten betaalde zoekresultaten?
De kosten van betaalde zoekresultaten zijn afhankelijk van meerdere factoren, waaronder:
- Concurrentie: hoe populairder een zoekwoord is, des te hoger de kosten per klik. Voorbeelden van populaire zoekwoorden zijn “vakantie boeken”, “verzekering afsluiten” en “wasmachine kopen”.
- Relevantie: Google streeft naar een goede zoekervaring voor haar gebruikers. Daarom zijn de kosten voor een relevante advertentie gemiddeld lager. Het verbetert de algehele gebruikerservaring van de zoekmachine.
- Doelgroep: je doelgroep heeft ook invloed op de kosten van betaalde zoekresultaten. In de meeste gevallen zijn specifieke doelgroepen duurder dan algemene doelgroepen.
Hebben de betaalde zoekresultaten invloed op SEO?
Betaalde zoekresultaten hebben geen directe invloed op de organische resultaten (SEO), maar indirect wel. De bezoekers uit zoekadvertenties geven Google namelijk een indicatie van de waarde en relevantie van je website. Als dit hoog is, kunnen je organische zoekresultaten op de lange termijn hoger uitvallen.