Iedereen komt weleens een dode of broken link tegen. Hierbij verwijst een URL naar een pagina die niet meer werkt. De gebruiker die op de link klikt, wordt geconfronteerd met een foutmelding. Dode links hebben een negatieve invloed op de gebruikerservaring van je website. Hierdoor gaan de SEO-prestaties omlaag.

Wat is een dode link?

Een dode link is een hyperlink naar een pagina die niet bestaat. Dit kan een interne of externe link zijn. In de meeste gevallen komt de gebruiker daarbij op een 404-pagina terecht.

Hoe ontstaan dode links?

Dit zijn vier manieren waarop dode links ontstaan:

  • Verkeerde URL: Ten eerste kan een verkeerde URL de oorzaak van een dode link zijn. De websitebeheerder heeft bijvoorbeeld een typefout gemaakt. 
  • Pagina verplaatst: Een verplaatste pagina kan ook een dode link tot gevolg hebben. Hierbij is er geen redirect naar de nieuwe pagina ingesteld. 
  • Pagina verwijderd: Een link naar een verwijderde pagina wordt ook een broken link. De pagina staat niet meer openbaar op het internet.
  • Blokkering: Het probleem kan ook bij de gebruiker liggen. In dat geval wordt zijn of haar toegang geblokkeerd door bijvoorbeeld een firewall.

Waarom zijn dode links slecht voor je website?

Dode links zijn slecht voor je website omdat het de gebruikerservaring vermindert. Het is voor elke bezoeker onwenselijk om op een niet-bestaande pagina uit te komen. Statistieken laten zien dat deze gebruikers vaak geneigd zijn om de site daarna direct te verlaten. Een ander gevolg van broken links zijn verminderde SEO-prestaties. Voor Google is het bijvoorbeeld een teken van slecht onderhoud. Dit heeft een negatieve invloed op de rankings.

Hoe voorkom je dode links?

Het is natuurlijk het beste om dode links te voorkomen. Plaats je een link op je website? Controleer deze dan zorgvuldig. Kijk goed of de URL exact klopt met de bestemmingspagina. Test dit uit voordat de pagina live gaat. 

Hoe repareer je dode links?

Dode links zijn helaas niet volledig te voorkomen. Soms haalt een andere website een pagina offline waar jij geen weet van hebt. Daarom is het nuttig om je website regelmatig te controleren. Gebruik een tool zoals Broken Link Checker of MOZ om te testen of er dode links op je site staat. Heb je er een gevonden? Je repareert een dode link door een nieuwe URL in te voeren of een 301-redirect in te stellen.

Inhoudsopgave

Download gratis GA4 whitepaper

In deze whitepaper zullen we je stapsgewijs uitleggen hoe je GA4 kunt instellen, gebruiken en analyseren.

Je download is geslaagd. Check je mail voor de whitepaper.