De CPS geeft aan hoeveel geld het kost om een verkoop te realiseren. Het is een belangrijke meetwaarde om de gezondheid van een businessmodel te achterhalen. Is de CPS structureel lager dan de winst per verkoop? Dan ben je winstgevend. Zo niet, dan is het zaak om de CPS te verlagen óf de winst per verkoop te verhogen. 

Wat is CPS?

CPS betekent Cost Per Sale. Dit is de Engelse vertaling voor kosten per verkoop. De CPS is afhankelijk van verschillende factoren. Niet alleen de advertenties (bijvoorbeeld Google Ads), maar ook je website, product en bedrijfsreputatie hebben er invloed op. De CPS is dus een weerspiegeling van je gehele verdienmodel.

Wat is een goede CPS?

Een goede CPS is winstgevend. Dat wil zeggen dat de Cost Per Sale lager is dan de winst per verkoop. Laten we zeggen dat je een CPS van 50 euro hebt. Bij een product met een winst van 20 euro, is dat niet best. Daarentegen is het bij een winst van 150 euro juist heel goed. 

Hoe verlaag je de Cost Per Sale?

Om je uiteindelijke winst te verhogen, is het verstandig om je Cost Per Sale te verlagen. Dit zijn vijf manieren om dat te doen:

  • Advertenties optimaliseren: Ten eerste kun je je advertenties optimaliseren om de CPS te verlagen. Zorg voor goede beelden, teksten en targeting.
  • Website verbeteren: Je website is van grote invloed op de aankoopbeslissing. Met een duidelijke, aantrekkelijke website haal je de CPS omlaag.
  • Productaanbod: Het verbeteren van je productaanbod helpt ook bij het verlagen van de Cost Per Sale. Voeg bijvoorbeeld extra bonussen toe of verander de prijs.
  • Reviews verzamelen: Het helpt ook om positieve reviews te verzamelen. Hierdoor zijn bezoekers eerder geneigd om een aankoop te doen. Het is duidelijk dat dit de CPS verlaagt.
  • Organische marketing: Verder is het slim om een organische marketingstrategie (inzet SEO) toe te passen. Dit kost tijd en moeite, maar op de lange termijn gaat de CPS hiermee drastisch omlaag. Ben je op zoek naar een SEO-specialist? Neem dan contact op.
Inhoudsopgave

Download gratis GA4 whitepaper

In deze whitepaper zullen we je stapsgewijs uitleggen hoe je GA4 kunt instellen, gebruiken en analyseren.

Je download is geslaagd. Check je mail voor de whitepaper.