De CPM staat voor de kosten per duizend vertoningen van je advertentie. Het is een handige meetwaarde bij campagnes om de merkbekendheid te vergroten. Je weet precies hoeveel je betaalt om duizend mensen te bereiken.

Wat is CPM?

CPM betekent letterlijk Cost Per Mille. Dit is Engels voor kosten per duizend vertoningen. Deze prijs verschilt per platform, type advertentie en doelgroep. Bij een lage CPM betaal je relatief weinig geld voor duizend vertoningen. Een hoge CPM betekent dat het relatief veel geld kost.

Wat is een goede CPM?

Er is geen eenduidig antwoord op de vraag wat een goede CPM is. Het verschilt per doelgroep, branche en campagnedoel. Over het algemeen is een lage CPM, zoals 2 euro per 1.000 vertoningen, gunstiger dan een hoge CPM van 15 euro. Toch hangt het vooral van de resultaten af. Een CPM van 15 euro die je 30 euro oplevert, is gunstiger dan een CPM van 2 euro die je niets oplevert.

Hoe verlaag je de Cost Per Mille?

De Cost Per Mille verlagen, kan op vijf manieren:

  • Doelgroep aanpassen: Ten eerste kun je de doelgroep algemener maken. Over het algemeen geldt dat hoe specifieker de doelgroep is, des te hoger de CPM. Het kost het desbetreffende advertentieplatform dan namelijk meer moeite om aan je targeting te voldoen. 
  • Advertenties verbeteren: Het helpt ook om de kwaliteit van je advertenties te verbeteren. Hoe beter een advertentie presteert, des te lager de CPM. Je wordt dan “beloond” voor je bijdrage aan het platform.
  • Plaatsingen controleren: Test verschillende plaatsingen en analyseer welke goed en slecht presteren. Leg dit vervolgens naast de CPM en concludeer wat voor jouw bedrijf gunstig is.
  • Biedstrategie aanpassen: Met een slimme biedstrategie kun je de CPM verlagen. Hierbij laat je je advertenties automatisch optimaliseren door het desbetreffende platform. Dit werkt goed om lagere kosten te behalen.
  • Test verschillende formaten: Het formaat van een advertentie heeft ook invloed op de CPM. Door verschillende formaten te testen, ontdek je welke je in verhouding het meeste oplevert. 
Inhoudsopgave

Download gratis GA4 whitepaper

In deze whitepaper zullen we je stapsgewijs uitleggen hoe je GA4 kunt instellen, gebruiken en analyseren.

Je download is geslaagd. Check je mail voor de whitepaper.